receptet på allt ..

Datum:2009-07-19 Klockan:23:24:43
De va några som ville ha receptet på de jag har bakat,
så de lär bli ett långt inlägg, men värt för er som vill testa och visst är de värt ;D

okej, vi börjar med grundreceptet på cupcakes:

grundrecept, 12cupcakes:
då behöver du:
3 ekologiska ägg (- men jag tog helt vanliga ägg )
2 ½ dl strösocker
1 tsk vanlijsocker
100g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft av citron (
men de måste man inte ha, de tog inte jag och de behövs inte, men eftersom vi inte hade citron hemma idag så tog jag saft av en lime )

1. sätt ugnen på 175 grader
2. vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt
3. smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten
4. blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten
5. blanda i rivet skal och saft av citron ( men som sagt, inget måste )
6. placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till en tredjedel ( men jag fyllde halva pappersformen annars blir dom ganska små)
7. grädda i mitten av ugnen i ca 15minuter ( men för mejj tog de lite längre tid än 15 min ). låt svalna.

recept på glasyren:
då behöver du:
60g smör
5dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft (
men de tog inte jag och de behövs inte heller om man inte vill )
100g philadelphiaost
några droppar valfri karamellfärg ( jag tog röd men den blir rosa :) )

1. rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt
2. dela upp frostingen ( som de egentligen heter (?) ) och färga den i olika färger med karamellfärg eller behåll den vit, ( men jag hällde i typ 3-4 droppar karamellfärg på allt )
3. bred glasyren på cupcakesen och garnera med strössel

grundrecept för 6 stora/12 små muffins:
då behöver du:
100g smör
2 dl mjölk

skal av citron ( inget måste alltså )
2 ekologiska ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1. sätt ugnen på 175 grader om du vill göra stora muffins och 200 grader för att grädda små
2. smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal
3. vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt
4. rör ner den ljumma vätskan
5. blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner de i smeten
6. placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till en tredjedel ( men som sagt, jag fyllde hälften :) ) med smet.
7. grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 min om du gör små. prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

hallon/blåbärs muffins:
då behöver du:
1 sats klassisk muffinssmet ( se grundreceptet, alltså de jag skrev nyss där ovanför )
3 dl färska bär ( eller frysta )

1. gör muffinssmeten enligt grundreceptet
2. placera ut pappersformarna i en muffinsplåt och varva smeten med bär tills formarna är fyllda till en tredjedel ( men jag fyller hälften :p ) med smet. Strö några bär även på toppen av varje muffins
3. grädda i mitten av ugnen i ca 20min om du gör stora muffins eller 12-15 min om du gör små.


sådär, hoppas ni blev nöjda :D, och prova gärna detta hemma :),
har du några frågor så är de bara att fråga ! :)

puss ! ♥





Kommentarer
Postat av: MISSEXTRA

sv: Neej, haha det ser ju inte ut som mig direkt;) Jag gjorde om bilden i photoshop:)

Datum:2009-07-19 Klockan:23:24:43
URL: http://carrosfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback